Blogowanie

5 praktycznych wskazówek, jak prowadzić bloga

Od dawna w głowie kiełkuje Ci myśl, aby rozpocząć prowadzenie bloga, lecz nie wiesz, czy temu podołasz? A może masz wątpliwości, czy Twój pomysł jest dobry? Przedstawiamy 5 konkretnych wskazówek, dzięki którym przekonasz się, jak prowadzić bloga, aby… nie rzucić tego po tygodniu.

  1. Pomysł na bloga
  2. Prowadzenie bloga – techniczne aspekty
  3. Inspiracje na wpisy
  4. Regularność
  5. Atrakcyjne treści

1. Pomysł na bloga

Żeby prowadzić bloga, musisz mieć na niego pomysł. To wbrew pozorom nie jest takie oczywiste. Niektórzy chcą po prostu mieć swoje miejsce w sieci, pisać. Na siłę szukają wtedy niszy, w której będą mogli się wybić. Nie tędy droga.

Jeśli nie będziesz mieć pomysłu na bloga, który jest TWÓJ, to szybko zabraknie Ci inspiracji i motywacji. Kochasz gotowanie? Prowadź bloga kulinarnego. Czujesz, że fascynują Cię social media? Pisz o tym. I nie przejmuj się, że jest wiele stron o podobnej tematyce, bo przecież kogoś może interesować Twoje zdanie, a nie bloga X, Y, Z.

I co najważniejsze, nie musisz ograniczać się tylko do jednej tematyki. Owszem, może połączenie kulinariów i psychologii behawioralnej jest dość odległe od siebie, ale kulinaria, kosmetyki i ogólnie – zdrowy styl życia, już idą ze sobą w parze.

2. Prowadzenie bloga – techniczne aspekty

Masz pomysł, lecz przerażają Cię techniczne aspekty związane z jego realizacją? Tutaj naprawdę nie ma się czego bać! Większość blogów, ba!, firmowych stron internetowych, stawianych jest na platformie WordPress. To naprawdę proste. Wystarczy wykupić domenę, hosting i zainstalować WordPressa (zwykle przy pomocy prostego instalatora). A potem już… pisać.

Tak, pisać, nie konfigurować. Na to jeszcze przyjdzie czas, swoją stronę możesz budować powoli, krok po kroku, korzystając z tutoriali dostępnych w internecie i… wtyczek. Dzięki nim nie musisz być webmasterem, aby mieć swoje miejsce w sieci.

3. Inspiracje na wpisy

Na początku blogowania zwykle ma się głowę pełną pomysłów, brakuje czasu na ich realizację. Dlatego usiądź spokojnie i spisz wszystkie problemy, jakie chcesz poruszyć. Jeśli tematyka tego wymaga, rozdziel je na odrębne wpisy. Z takim gotowym planem możesz działać nawet przez kilka miesięcy.

A w tym czasie szukaj inspiracji. Gdzie? Wszędzie! W Twoim życiu, tym, co przeczytasz. Reaguj na aktualne wydarzenia. A gdy nie jest to konieczne, wróć do punktu pierwszego i spisuj swoje pomysły. Przydatne są w tym takie aplikacje mobilne jak Google Keep czy Evernote. Jeśli będziesz mieć natchnienie w autobusie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je zapisać. I w przyszłości stworzyć na tej podstawie interesujący wpis. A dlaczego jest to tak ważne? Bo podczas prowadzenia bloga najbardziej istotna jest

Dodawanie wpisu

4. Regularność

Jeśli chcesz, żeby czytelnicy do Ciebie wracali, musisz zachować regularność. Najlepiej byłoby publikować wpisy w konkretne dni, aby wiedzieli, że zawsze w poniedziałek czy wtorek zawsze znajdą u Ciebie coś nowego. Nawet najbardziej lojalni fani będą znużeni, jeśli za każdym razem po wejściu na Twoją stronę, znajdą tam pustkę.

Warto jest stworzyć harmonogram postów i potem konsekwentnie go realizować. Przy czym publikację możesz… zaplanować. Co to znaczy? Stworzyć wpis, odpowiednio go edytować, a potem skorzystać z opcji umożliwiającej automatyczną publikację wskazanego dnia o określonej godzinie. Dzięki temu zachowasz regularność nawet podczas wakacji lub wtedy, gdy wiesz, że czeka Cię okres wytężonej pracy i możesz nie mieć czasu na prowadzenie bloga.

5. Atrakcyjne treści

Masz pomysły, gotowe wpisy, mogłoby się wydawać, że to pełen sukces. Niestety nie. Musisz jeszcze zadbać o ich atrakcyjność. Co to oznacza? Zdjęcia, grafiki, wykresy. Najlepiej Twoje, bo stockowe obrazki na nikim nie robią już wrażenia.

Wpis, aby dobrze się go czytało, nie może być zbitym tekstem. Potrzebny jest podział na nagłówki, akapity. Do tego zdjęcia ilustrujące to, o czym piszesz. One przykuwają wzrok, sprawiają, że całość jest lepiej przyjęta. Im bardziej atrakcyjne treści, tym większa szansa, że zyskasz nowych czytelników, którzy dostrzegą w Twoim blogu potencjał. I wrócą po więcej.