Wirtualna rzeczywistość jeszcze do niedawna kojarzona była głównie z grami komputerowymi. Tworzony świat, który widoczny był w goglach, pozwalał graczowi na niemal fizyczne doświadczenie innej rzeczywistości. Dziś VR ma dużo większe zastosowanie. Jak wirtualna rzeczywistość może być wykorzystywana w szkoleniach, sprzedaży i marketingu?
Czym jest wirtualna rzeczywistość (VR)?
VR (Virtual Reality) to przedstawienie wirtualnej rzeczywistości w jak najbardziej realny sposób. Osoba, która założy gogle VR i słuchawki ma wrażenie, że faktycznie znajduje się w innym świecie i może go doświadczać. Człowiek zanurza się w wirtualnej rzeczywistości i jest odcięty od bodźców z realnego świata, nie jest przez nie rozpraszany, co wzmacnia odbiór VR.
Wirtualna rzeczywistość wkracza obecnie do wielu branż. Technologie VR są wykorzystywane w symulatorach w lotnictwie wojskowym, astronautyce, różnego rodzaju pojazdach i maszynach, w medycynie, turystyce, handlu. Rynek VR ciągle się rozwija, prezentowane są nowe rozwiązania, które jeszcze bardziej wzmacniają przekaz. Regularnie organizowane są liczne konferencje i spotkania VR, np. VR Congress, na których można dowiedzieć się o nowatorskich zastosowaniach wirtualnej rzeczywistości.
VR w szkoleniach
Wirtualna rzeczywistość może wspierać szkolenia w różnych branżach. Osoby, biorące udział w takich kursach z wykorzystaniem VR, przenoszą się np. do wirtualnego środowiska pracy, w którym poznają konkretne procesy, działania, uczą się nowych rzeczy. W takich szkoleniach wykorzystywana jest nie tylko rzeczywistość wirtualna, ale też rozszerzona (AR). Jest ona połączeniem środowiska rzeczywistego z wirtualnym. Nowoczesne technologie znajdują zastosowanie w szkoleniach montażowych, wojskowych, medycznych, motoryzacyjnych itd. Taka współczesna forma nauki daje kursantom wiele korzyści. W bezpieczny sposób mogą poznać specyfikę określonej pracy, przebieg szkolenia jest automatycznie analizowany, podobnie jak wyniki. Szkolenia VR pozwalają też na oszczędność czasu, ale i pieniędzy.
Wirtualna rzeczywistość w sprzedaży
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość mogą wspierać sprzedaż na różne sposoby, np. w sklepach internetowych. Większość kupujących chce dokładnie zapoznać się z produktem. Same zdjęcia nie zawsze są wystarczające, żeby sprawdzić właściwości jakiegoś towaru. Rozszerzona rzeczywistość pomaga lepiej zwizualizować ofertę sklepu. Klient ma możliwość poznania produktu w rzeczywistym wymiarze i kształcie. Może to zachęcić niezdecydowaną osobę do zakupu, a tym samym przyczynić się do zwiększenia zysków w sklepie.
VR w marketingu
W przypadku tej branży mówi się nawet o VR marketingu. Są to działania marketingowe realizowane przy pomocy wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Pozwalają one na lepsze dotarcie do konsumentów. Kampanie reklamowe bazujące na VR i AR łatwiej zapadają w pamięć, przekaz marketingowy skuteczniej trafia do konsumenta. Wśród zalet takiego marketingu wymienia się jeszcze wywoływanie emocji, które mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów. O VR i AR mówi się już jak o medium reklamowym, coraz więcej firm decyduje się na przeprowadzanie takich nowoczesnych kampanii, by jeszcze lepiej dotrzeć do klientów.