Planujesz rozpocząć biznes w sieci? Otwarcie sklepu internetowego, niezależnie od tego, czy sprzedajesz produkty fizyczne, czy elektroniczne, jest nie lada przedsięwzięciem. Dlatego napiszemy, o jakich funkcjach, możliwościach nie możesz zapomnieć, gdy startujesz z e-sklepem.
Sklep internetowy – jakie możliwości?
Zaczniemy od tego, jakie masz możliwości, gdy uruchamiasz e-sklep. Pierwszą z nich jest stworzenie autorskiego systemu, oprogramowania, co obecnie, ze względu na koszty i czas przedsięwzięcia, jest rzadko praktykowane. Często wybieranym rozwiązaniem jest sklep internetowy na popularnej platformie, dzięki czemu można swój biznes uruchomić szybko, bez dużego nakładu kosztów. Tutaj znowu jest kilka opcji do wyboru:
- sklep na platformie typu open source;
- sklep na platformie typu SaaS;
- sklep w serwisie ogłoszeniowym/aukcyjnym.
W zależności od tego, co wybierzesz, niektóre funkcje sklepu online mogą być dla ciebie niedostępne, aczkolwiek nie zawsze będzie to wada (np. prowadząc sklep w serwisie ogłoszeniowym, zwykle nie masz możliwości wdrożenia systemu płatności, ale jeśli działasz lokalnie, odbiór osobisty nie powinien stanowić problemu). A teraz przejdziemy do tego, jakie to mogą być funkcje.
Statystyki sklepu internetowego
Zdajemy sobie sprawę z tego, że statystyki nie brzmią zbyt efektownie, aczkolwiek są niezbędne do tego, aby móc zweryfikować, a także poprawić swoje działania. Możesz dzięki temu ocenić, jakie produkty są najpopularniejsze i przy okazji, jakie generują zyski, co się w ogóle nie sprzedaje, a także ilu użytkowników skorzystało z oferty. Każdy, kto prowadzi swój biznes, powie ci, że statystyki to kopalnia informacji. Ważne, aby były dostępne w jak najszerszym zakresie, a przy tym czytelne i przejrzyste (pomaga w tym możliwość generowania wykresów, tabelek, raportów).
Powiązane produkty
Jeśli sam korzystasz z różnych sklepów internetowych, to pewnie zauważyłeś, że często pod danym produktem znajduje się informacja, że klienci, którzy zakupili X, zamówili także Y oraz Z, a także, że te produkty mogą ci się przydać (np. etui, dodatkowa bateria do aparatu fotograficznego). Stworzenie sekcji z powiązanymi/pokrewnymi produktami to sposób na to, aby zwiększyć wartość koszyka, zachęcając klientów do kupienia rzeczy, o których początkowo by nie pomyśleli. Co ciekawe, taka opcja jest często także wtedy, gdy zakładasz sklep w serwisie ogłoszeniowym, aukcyjnym.
Dodawanie opinii
Ważnym elementem jest wprowadzenie opcji dodawania opinii do produktów, a także zachęcanie do tego klientów. Po pierwsze, im więcej opinii, tym produkt jest bardziej wiarygodny (a tym samym i sklep). Ponadto rekomendacje stanowią jedną z najtańszych i najskuteczniejszych form reklamy. Klienci nierzadko pozostawiają też wskazówki, w których piszą np. o tym, że sukienka/sweter/buty są świetnej jakości, ale lepiej zamawiać rozmiar większy/mniejszy. Jest tylko jeden „haczyk” – produkt musi być zgodny z opisem. W innym wypadku opinia rozczarowanego klienta nie będzie stanowić najlepszej zachęty…
Opcje filtrowania produktów
Na koniec chcielibyśmy zwrócić uwagę na funkcję zaawansowanego filtrowania produktów. Zwykle podział na kategorie/podkategorie nie wystarczy, warto wprowadzić dodatkowe cechy, kryteria podziału, według których użytkownik może wyszukiwać produkty, szybciej docierając do tego, czego szuka.
Mariola says:
Muszę przyznać, że strasznie irytujące są dla mnie sklepy, które nie dają możliwości filtrowania produktów. Ostatnio szukałam pościeli i w sklepie nie dało się przefiltrować produktów pod kątem rozmiaru, a to jest przecież w tym przypadku kluczowe… Opisane przez Was funkcjonalności są bardzo ważne.